Cykl Życia Aplikacji Mobilnej
Aplikacje mobilne są przeznaczone specjalnie dla smartfonów i tabletów. Mogą być natymi (na iOS lub Android), hybrydowymi (frameworki takie jak Flutter, React Native) lub webowymi (progresywne aplikacje webowe – PWA).
Fazy Cyklu Życia Aplikacji Mobilnej
- Planowanie i projektowanie:
- Określenie celu aplikacji, grupy docelowej oraz platformy (iOS, Android).
- Zaplanowanie UI/UX zgodnie z najlepszymi praktykami dla małych ekranów i interakcji mobilnych.
- Tworzenie:
- Aplikacje natywne są tworzone z użyciem języków specyficznych dla platformy (Swift dla iOS, Kotlin dla Androida).
- Frameworki wieloplatformowe (np. .NET MAUI, Flutter) pozwalają na współdzielenie kodu między platformami.
- Wykorzystanie specyficznych dla urządzeń funkcji, takich jak GPS, aparat, powiadomienia.
- Testowanie:
- Testowanie na różnych urządzeniach i rozmiarach ekranu.
- Testowanie wydajności (np. zużycie baterii, pamięci).
- Testowanie pod kątem specyficznych dla mobilnych aplikacji problemów, takich jak uprawnienia i funkcjonalność offline.
- Wdrożenie:
- Publikacja aplikacji w sklepach (Google Play dla Androida, App Store dla iOS).
- Przestrzeganie wytycznych i procesu zatwierdzania każdej platformy, który obejmuje kontrolę jakości i bezpieczeństwa.
- Eksploatacja i konserwacja:
- Śledzenie użycia aplikacji i jej wydajności za pomocą analityki.
- Wydawanie aktualizacji przez sklepy z aplikacjami, aby naprawiać błędy, poprawiać wydajność lub dodawać funkcje.
- Zarządzanie opiniami użytkowników i odpowiadanie na problemy, ponieważ opinie w sklepach wpływają na pozycję aplikacji.
Charakterystyka działania aplikacji mobilnych
- Aplikacje mobilne są zazwyczaj stanowe, co oznacza, że mogą przechowywać dane użytkownika i stan aplikacji.
- Mogą działać offline lub online, w zależności od projektu, i synchronizować się po ponownym połączeniu z internetem.
- Cykl życia aplikacji mobilnych obejmuje stany, takie jak OnCreate, OnStart, OnResume, OnPause, OnStop i OnDestroy, które definiują zachowanie aplikacji, gdy przechodzi ona na tło lub jest zamykana.
Cykl Życia Aplikacji Mobilnej z punktu jej uruchomienia
Aplikacje mobilne przechodzą przez kilka charakterystycznych stanów, co umożliwia oszczędzanie energii i efektywne zarządzanie zasobami.
Główne Fazy
- OnCreate: Aplikacja jest tworzona i inicjalizowane są jej zasoby, takie jak interfejs użytkownika i dane.
- OnStart: Aplikacja staje się widoczna dla użytkownika.
- OnResume: Aplikacja jest gotowa do interakcji. Przechodzi w ten stan po uruchomieniu lub po wznowieniu z trybu pauzy.
- OnPause: Aplikacja zostaje zatrzymana (np. gdy użytkownik przechodzi do innej aplikacji). Dane aplikacji są zapisywane, aby umożliwić jej powrót do poprzedniego stanu.
- OnStop: Aplikacja przestaje być widoczna. Zostaje wstrzymana, ale pozostaje w pamięci, aby umożliwić szybki powrót.
- OnDestroy: Aplikacja jest zamykana, a wszystkie zasoby zostają zwolnione z pamięci.
Przykład: Użytkownik otwiera aplikację mobilną (OnCreate → OnStart → OnResume). Następnie przełącza się do innej aplikacji (OnPause → OnStop), po czym wraca do niej (OnRestart → OnResume). Zamknięcie aplikacji uruchamia stan OnDestroy.

