Przykładowe zagadnienia INF 04 -teoria aplikacje mobilne


1. Jakie są główne rodzaje aplikacji mobilnych?

A) Natywne, webowe, hybrydowe

B) Stacjonarne, natywne, progresywne

C) Webowe, desktopowe, mobilne

D) JavaScriptowe, PHP, C++

Odpowiedź: A – aplikacje mobilne dzielą się na natywne (pisane dla konkretnej platformy), webowe (działające w przeglądarce) oraz hybrydowe (łączące cechy obu).


2. Jakie środowisko programistyczne jest używane do tworzenia aplikacji na iOS?

A) Android Studio

B) Xcode

C) Visual Studio

D) Eclipse

Odpowiedź: B – Xcode to oficjalne środowisko Apple do tworzenia aplikacji na iOS, macOS, watchOS i tvOS.


3. W jakim języku programowania tworzy się natywne aplikacje na Androida?

A) Swift

B) Objective-C

C) Java/Kotlin

D) C#

Odpowiedź: C – natywne aplikacje na Androida pisze się w Java lub Kotlin, oficjalnych językach Google.


4. Który język programowania jest natywny dla systemu iOS?

A) Java

B) Kotlin

C) Swift

D) Python

Odpowiedź: CSwift to język Apple, zastępujący starszy Objective-C.


5. Co oznacza skrót APK?

A) Android Programing Kit

B) Application Package Kit

C) Advanced Package Kernel

D) Application Processing Kit

Odpowiedź: BAPK to format pliku instalacyjnego aplikacji na Androida.


6. Która technologia pozwala na tworzenie aplikacji wieloplatformowych?

A) Xamarin

B) React Native

C) Flutter

D) Wszystkie powyższe

Odpowiedź: DXamarin, React Native i Flutter umożliwiają tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS.


7. Który framework pozwala na tworzenie aplikacji mobilnych w języku Dart?

A) React Native

B) Flutter

C) Xamarin

D) Ionic

Odpowiedź: BFlutter używa języka Dart i jest rozwijany przez Google.


8. Jakie rozszerzenie ma plik aplikacji na iOS przed umieszczeniem w App Store?

A) .ipa

B) .apk

C) .exe

D) .dmg

Odpowiedź: A – pliki aplikacji iOS mają rozszerzenie .ipa.


9. Który komponent Androida jest odpowiedzialny za interakcję z użytkownikiem?

A) Activity

B) Service

C) BroadcastReceiver

D) ContentProvider

Odpowiedź: AActivity to ekran aplikacji, gdzie użytkownik wchodzi w interakcję.


10. Jakie rozszerzenie ma projekt aplikacji mobilnej w Visual Studio (.NET MAUI)?

A) .csproj

B) .xaml

C) .vbproj

D) .exe

Odpowiedź: A – pliki projektów w Visual Studio dla .NET MAUI mają rozszerzenie .csproj.


11. Co oznacza pojęcie responsywności aplikacji mobilnej?

A) Dostosowanie aplikacji do różnych rozmiarów ekranów

B) Szybkość ładowania danych

C) Możliwość uruchomienia aplikacji w chmurze

D) Kompatybilność aplikacji z różnymi systemami

Odpowiedź: A – responsywność to zdolność aplikacji do dopasowania UI do różnych ekranów.


12. Jakie bazy danych najczęściej stosuje się w aplikacjach mobilnych?

A) SQLite, Firebase

B) MySQL, MongoDB

C) PostgreSQL, Oracle

D) Redis, Cassandra

Odpowiedź: ASQLite i Firebase to najczęściej używane bazy w aplikacjach mobilnych.


13. Co oznacza “hot reload” w Flutterze?

A) Natychmiastowe odświeżenie kodu bez ponownego uruchamiania aplikacji

B) Przyspieszenie kompilacji kodu

C) Przeładowanie pamięci aplikacji

D) Kompresję danych

Odpowiedź: AHot Reload pozwala na natychmiastowe podglądanie zmian w UI aplikacji.


14. Co oznacza Model-View-ViewModel (MVVM) w aplikacjach mobilnych?

A) Architektura separująca UI od logiki biznesowej

B) Język programowania dla aplikacji mobilnych

C) Metoda kompresji aplikacji

D) Typ serwera bazodanowego

Odpowiedź: AMVVM pomaga organizować kod w sposób czytelny i modularny.


15. Jakie pliki konfiguracji są kluczowe w Android Studio?

A) AndroidManifest.xml

B) build.gradle

C) strings.xml

D) Wszystkie powyższe

Odpowiedź: D – każdy z tych plików ma ważną rolę w konfiguracji aplikacji Androida.


16. Co to jest Firebase?

A) Narzędzie Google do przechowywania danych i autoryzacji użytkowników

B) Biblioteka do tworzenia animacji

C) System plików na Androidzie

D) Framework do testowania aplikacji

Odpowiedź: AFirebase to backend w chmurze dla aplikacji mobilnych.


17. Co to jest manifest aplikacji Android?

A) Plik definiujący uprawnienia, komponenty i konfigurację aplikacji

B) Lista bibliotek używanych w kodzie

C) Plik z danymi użytkownika

D) Kompilator kodu

Odpowiedź: A – manifest to AndroidManifest.xml, kluczowy plik aplikacji Android.


18. Jaką rolę pełni emulator w Android Studio?

A) Symuluje działanie aplikacji na wirtualnym urządzeniu

B) Optymalizuje kod aplikacji

C) Tworzy wersję aplikacji na iOS

D) Kompiluje kod do formatu .apk

Odpowiedź: A – emulator pozwala testować aplikacje bez fizycznego telefonu.


19. Jaki jest domyślny język programowania w React Native?

A) Python

B) Java

C) JavaScript

D) Dart

Odpowiedź: CReact Native używa JavaScript i biblioteki React.


20. Jakie narzędzie jest używane do zarządzania pakietami w .NET MAUI?

A) NuGet

B) npm

C) CocoaPods

D) Maven

Odpowiedź: ANuGet to domyślny menedżer pakietów dla aplikacji .NET.