Aplikacje desktopowe działają bezpośrednio na komputerze użytkownika. Przykładami są pakiety biurowe, oprogramowanie do grafiki i gry komputerowe.
Fazy Cyklu Życia Aplikacji Desktopowej
- Planowanie i projektowanie:
- Określenie wymagań aplikacji oraz systemu operacyjnego (Windows, macOS, Linux).
- Projektowanie intuicyjnego interfejsu użytkownika, który wykorzystuje możliwości systemów desktopowych (np. obsługa klawiatury i myszy).
- Tworzenie:
- Tworzenie aplikacji w języku zgodnym z wybraną platformą (np. C# dla Windows, Java dla wielu platform).
- Uwaga na funkcje specyficzne dla komputerów, takie jak dostęp do plików, kompatybilność z urządzeniami (drukarka, skaner), obsługa wielu okien.
- Testowanie:
- Testowanie zgodności, aby aplikacja działała na różnych wersjach systemu operacyjnego i konfiguracjach sprzętowych.
- Przeprowadzanie testów obciążeniowych, zwłaszcza dla aplikacji wymagających dużych zasobów.
- Testowanie instalacji, aktualizacji i procesu dezinstalacji.
- Wdrożenie:
- Dystrybucja aplikacji przez internet, pakiety instalacyjne (np. pliki .exe dla Windows), lub sklepy z aplikacjami (Microsoft Store dla Windows, Mac App Store dla macOS).
- Podpisanie aplikacji, aby zapewnić użytkowników o jej autentyczności.
- Eksploatacja i konserwacja:
- Wsparcie dla użytkowników i regularne aktualizacje przez poprawki lub nowe wersje.
- Śledzenie błędów, dodawanie nowych funkcji oraz utrzymanie kompatybilności z aktualizacjami systemu operacyjnego.
Charakterystyka działania aplikacji desktopowych
- Aplikacje desktopowe są często stanowe, przechowują ustawienia, preferencje i dane użytkownika między sesjami.
- Zazwyczaj działają offline, ale mogą łączyć się z internetem dla określonych funkcji (np. przechowywanie w chmurze, aktualizacje oprogramowania).
- Cykl życia aplikacji desktopowej zwykle obejmuje start aplikacji, aktywność i zamknięcie.
Cykl życia aplikacji z punktu widzenia jej uruchomienia
Cykl Życia Aplikacji Desktopowej
Aplikacje desktopowe są w pełni kontrolowane przez użytkownika, a ich cykl życia zależy od interakcji na poziomie systemu operacyjnego.
Główne Fazy
- Uruchomienie: Aplikacja jest otwierana i ładowana do pamięci. Uruchamiają się wszystkie niezbędne zasoby, takie jak interfejs użytkownika i pliki danych.
- Aktywność: Aplikacja jest w pełni aktywna i reaguje na działania użytkownika (np. wprowadzanie tekstu, obsługa kliknięć).
- Zminimalizowanie: Aplikacja jest aktywna, ale niewidoczna, ponieważ została zminimalizowana. W tym stanie często pozostaje w pamięci, co pozwala na szybkie wznowienie pracy.
- Zamknięcie: Aplikacja jest zamykana. Wszystkie otwarte pliki i zasoby zostają zwolnione, a dane mogą zostać zapisane, aby umożliwić kontynuację pracy przy kolejnym uruchomieniu.
Przykład: Użytkownik otwiera edytor tekstu (uruchomienie), pracuje nad dokumentem (aktywność), minimalizuje aplikację, aby sprawdzić inne okno (zminimalizowanie), a na końcu zamyka edytor (zamknięcie).

