Typy aplikacji desktopowych
W zależności od sposobu działania, architektury oraz sposobu przechowywania i wymiany danych, aplikacje desktopowe można podzielić na kilka typów:
a) Aplikacje jednostanowiskowe (standalone)
Charakterystyka:
• Instalowane i uruchamiane na jednym komputerze.
• Działają lokalnie, bez konieczności łączenia się z innym urządzeniem lub serwerem.
• Dane są przechowywane lokalnie – najczęściej w:
• plikach tekstowych (.txt, .csv),
• plikach binarnych,
• lokalnych bazach danych (np. SQLite, Access),
• rejestrze systemowym.
Zastosowanie:
• Proste narzędzia biurowe i edukacyjne.
• Programy użytkowe, które nie wymagają współpracy wielu użytkowników.
Zalety:
• Nie wymaga dostępu do internetu.
• Prosta instalacja i użytkowanie.
Przykłady:
• Notatnik (Notepad)
• Kalkulator Windows
• Paint
• Prosta aplikacja magazynowa lub terminarz tworzony na egzamin INF.04
b) Aplikacje klienckie (client-server)
Charakterystyka:
• Działają na komputerze użytkownika (klienta) i komunikują się z serwerem.
• Dane są pobierane i wysyłane do serwera – często przez sieć lokalną lub Internet.
• Wymagają połączenia sieciowego.
• Często korzystają z baz danych SQL Server, MySQL, PostgreSQL, itp.
Zastosowanie:
• Systemy sprzedaży, fakturowania, CRM.
• Oprogramowanie dla firm, które gromadzi dane w jednym miejscu.
Zalety:
• Dostęp do wspólnej bazy danych.
• Możliwość pracy wielu użytkowników jednocześnie.
Przykłady:
• Aplikacje księgowe (np. Subiekt GT, Comarch Optima)
• Systemy rezerwacji (np. hotelowych, kinowych)
• Systemy magazynowe łączące się z serwerem SQL
c) Aplikacje hybrydowe
Charakterystyka:
• Łączą cechy aplikacji lokalnych i sieciowych.
• Mogą działać częściowo bez internetu, ale pełna funkcjonalność dostępna jest po połączeniu z siecią.
• Dane mogą być przechowywane lokalnie, ale również synchronizowane z serwerem (np. w chmurze).
Zastosowanie:
• Programy, które muszą być dostępne zawsze, ale dane muszą być aktualne i współdzielone.
Zalety:
• Możliwość pracy offline.
• Synchronizacja danych, np. po odzyskaniu połączenia.
Przykłady:
• Spotify – odtwarza muzykę z internetu, ale umożliwia lokalne pobieranie utworów.
• OneNote – umożliwia lokalną pracę z notatkami i synchronizację w chmurze.
• Microsoft Teams (wersja desktopowa) – aplikacja instalowana lokalnie, ale opiera się na pracy online.
d) Aplikacje wbudowane (embedded)
Charakterystyka:
• Tworzone do działania na urządzeniach z systemem wbudowanym (ang. embedded system), czyli specjalistycznym, często ograniczonym systemem operacyjnym lub firmware.
• Działają niezależnie od klasycznego systemu jak Windows.
• Obsługiwane są przez mikrokontrolery lub komputery jednopłytkowe (np. Raspberry Pi, Arduino, STM32).
Zastosowanie:
• Urządzenia automatyki przemysłowej.
• Terminale płatnicze, systemy alarmowe.
• Inteligentne urządzenia (IoT – Internet of Things).
Zalety:
• Wysoka niezawodność i szybkość działania.
• Niskie zużycie zasobów (pamięć, procesor).
Przykłady:
• System sterujący klimatyzacją.
• Aplikacja do obsługi ekranów dotykowych w urządzeniach vendingowych.
• Oprogramowanie mikrokontrolera obsługujące czujnik temperatury i ekran LCD.

